فارس از محرم‌های آبادان و خرمشهر گزارش می‌دهد؛

هر سال با فرا رسیدن محرم‌الحرام، ماه پیروزی خون بر شمشیر، سراسر استان خوزستان حال و هوای دیگری پیدا می‌کند.
جوانان و نوجوانان این شهر همه دست به دست هم داده تا بتوانند مراسم این مناسبت را به نحوه احسن و در خور و شان نام ابی‌عبدالله الحسین(ع) برگزار کنند، این در حالی‌ست که با فرا رسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان آیین‌های خاص با شور و حالی وصف‌ناپذیر در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر برگزار می‌شود.
در روزهای دهه نخست محرم مردم با حضور در مساجد و هیئت‌های عزاداری با برگزاری آیین‌های سوگواری و تعزیه‌خوانی در مصیبت شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و ‪72 یار با وفای آن حضرت به سوگ می‌نشینند، همچنین جوانان عاشق حضرت امام حسین(ع) در برخی از خیابان‌های آبادان با برپایی تکایا و سقاخانه از عابران با شربت، چای و شیر پذیرایی می‌کنند.
در این ایام علاوه بر ارگان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی، مساجد و تکایا که با زدن پارچه و پرچم سیاه بر دیوارهای خود همگام با سراسر کشور در عزاداری‌های این ماه شریک می‌شوند، محلات و کوچه‌های قدیمی شهر نیز جلوه دیگری پیدا کرده و سیاهپوش شده و شب‌ها درب‌های تکایای قدیمی به روی عاشقان و شیفتگان و عزاداران امام حسین(ع) گشوده می‌شود؛ در این تکایا پیران و قدیمی‌های صنوف و مردم با دادن اطعام نذرهای خود را ادا می‌کنند.
شهرهای آبادان و خرمشهر هم در نخستین روز ماه محرم همانند دیگر شهرهای میهن اسلامی در غم و اندوه سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) سیاهپوش و غرق ماتم می‌شوند و عاشقان اباعبدالله(ع) از شب قبل از ماه محرم با به تن کردن رخت عزا و برپایی تکایا و سیاهپوش کردن سر در مساجد و حسینیه‌ها به استقبال این ماه می‌روند.

* وجود هیئت‌های عزدارای مختلف قومی
آبادان و خرمشهر در جنوب غربی ایران واقع شدند، این دو شهراز گذشته های دور به دلیل ساختار صنعتی و تجاری میزبان جویندگان کار از سراسر کشور و حتی کشورهای آسیایی و اروپایی بودند.
یکی از سنت‌های زیبای نواحی جنوب غربی در ماه محرم سبک نوحه‌خوانی، سینه‌زنی و نواختن سنج و دمام این مناطق بوده که از سابقه‌ای طولانی برخوردار است.
حضور اقوام مختلف از اقصی نقاط کشور را می‌توان در آبادان و خرمشهر نظاره‌گر بود، در ابتدای ورود به این دو شهر نخستین اقداماتی که توجه را جلب می‌کند مساجد، حسینیه‌ها و تکایای هماهنگ با فرهنگ مناطق مختلف کشور است.
البته مجاورت مسجد و کلیسای بهبهانی‌ها نیز در کنار یکدیگر از نکاتی‌ست که همواره ذهن هر فرد را به تفکر دینی وا می‌دارد، این امر که یکی از جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی جنوب خوزستان به شمار می‌رود جلوه‌ای بارز از احترام متقابل پیروان ادیان الهی را به تصویر کشیده است.
در این شهرها از تمام اقوام ایرانی و حتی برخی کشورها مسجد و حسینیه وجود دارد که در ماه محرم به عشق سرور آزادگان عزاداری می‌کنند.
عزاداری بوشهری‌ها، آذری‌ها، لرها، کردها، اصفهانی‌ها، بلوچ‌ها، خراسانی‌ها، یزدی‌ها، بندری‌ها و عر‌ها با فرهنگ و زبان مادری خود در عزای امام حسین(ع) اشک ماتم می‌ریزند.
در آبادان و خرمشهر شور سینه‌زنی و نوحه‌خوانی گرم بوشهری را می‌توان در مسجد بوشهری‌ها دید.
کردها، بلوچ‌ها، ترک‌ها، بختیاری‌ها و... دراوج ارادت به امام حسین(ع) در دسته‌های عزاداری به هم می‌پیوندند و باشکوهترین جلوه‌های بندگی را در ماتم شهدای کربلا به نمایش می‌گذارند.
عظمت و بزرگی و هیمنه‌ای که محرم در اینجا دارد در نوع خود بی‌نظیر است، ده‌ها دسته عزاداران از آغازین روزهای محرم در تدارک عزاداری به تکاپو می‌افتند.
اینجا در آبادان از همان شب اول محرم دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی مراسم خود را آغاز می‌کنند، دستجات عزاداری سینه‌زنی و زنجیرزنی هر شب وارد محلات می‌شوند و چند دقیقه‌ای را عزاداری می‌کنند؛ در محلات آبادان تکایای خاصی وجود دارد، هر ایل و قومی، هر صنف و بازاری تکیه مخصوص خود را دارد.
تمام تکایا مساجد و خانه‌ها از چند روز پیش از ماه محرم برای مراسم این ایام آماده می‌شوند و از شب اول ماه محرم مراسم عزاداری آغاز می‌شود و نوحه‌خوانی شب اول را آغاز می‌کنند، مردم در دسته و هیئت‌های و سینه‌زنی به مساجد و تکایا می‌روند و کسانی که نذر دارند نذورات خود را اعم از شیر، خرما، شربت، و غذا بین مردم پخش می‌کنند.
 
* تعزیه‌خوانی
در این شهر تعزیه‌خوانان ماهر و خوش‌ذوقی به اجرای تعزیه در ایام محرم به‌ویژه تاسوعا و عاشورا می‌پردازند، در آبادان از قدیم سنت حسنه‌ای مرسوم است که بر اساس آن هر هیئت یا حسینیه از یک یا چند نوحه‌خوان رسمی استفاده کرده و حتماً از یک روحانی برای وعظ و ایراد خطابه در شب‌های دهه اول محرم و شب و روز تاسوعا و عاشورا دعوت و از مجلس وعظ و خطابه او استفاده می‌کند.
 
* سینه‌زنی
یکی از آیین‌هایی که در شب‌های دهه نخست ماه محرم در شهر آبادان جلوه‌ای خاص به عزاداری مردم این شهر می‌دهد نوع نوحه‌ها و سینه زدن این دیار است که معروف به نوحه‌خوانی "بوشهری" و سینه زنی "واحد" است. 
مردم برای عزاداری عمدتاً در شب‌های دهه اول ماه محرم در مساجد و تکایا جمع می‌شوند، مراسم عزاداری از سرشب با نوحه یکی از نوحه‌خوانان آغاز می‌شود و تا پاسی از شب ادامه دارد، مراسم به این نحو آغاز می‌شود که ابتدا نوحه‌خوان سنتی و رسمی مجلس برای آماده‌سازی فضای مجلس و جلب توجه عزاداران قبل از شروع نوحه سینه‌زنی در همان جایی از مجلس که نشسته است، ابتدا چند بیت اشعار خاص با صدای بلند می‌خواند و در انتهای هر مصرع عزاداران با ذکر "حسین" او را همراهی می‌کنند به این طریق جمعیت آمادگی خود را برای عزاداری و سینه‌زنی اعلام می‌کنند سپس نوحه‌خوان رسمی و سنتی مجلس از جای خود برخاسته و در کنار منبر قرار می‌گیرد و شروع به خواندن نوحه می‌کند.
در این بخش نوحه‌خوانی‌های سنتی آبادان با توجه به نوع هیئت و قومیت خاص خوانده می‌شود، لری، ترکی، کردی، عربی، بوشهری و ... انواع نوحه و مدیحه‌سرایی‌های در وصف امام حسین(ع) در ماه محرم است.
 
* نوحه‌خوانی
در آبادان پس از اتمام آهنگ سنج و دمام سینه‌زنی و نوحه‌خوانی آغاز می‌شود و در این خطه نوحه از اقبال بی‌نظیر عمومی بهره‌مند است و مراسم سینه‌زنی همراه با نوحه که خود نوعی ملودرام حزن‌انگیز است، تحقق می‌یابد.
این مراسم با ترتیب و برنامه خاصی شروع و اوج آن زمانی‌ست که نوحه‌خوان اعلام "واحد" می‌کند بدین ترتیب که ابتدا شخصی به‌عنوان سرخوان با تأنی و آهسته نوحه‌خوانی را آغاز می‌کند، سینه‌زنان یکی پس از دیگری به جمع سینه‌زنی اضافه می‌شوند و زمانی که دایره سینه‌زنان به اندازه کافی بزرگ شد، نوحه‌خوان اصلی شروع به خواندن می‌کند.
یکی از صاحب‌نظران در نوحه‌سرایی و آیین‌های عزاداری که در این موارد تحقیقات فراوانی داشته، می‌گوید: نوحه‌خوان برای جذب عزاداران در مراسم سینه‌زنی باید دارای ویژگی‌های منحصر به‌‌فردی داشته باشد.
به گفته وی قدرت اداره کردن مجلس سینه‌زنی، ایجاد حزن، قدرت صدا و وجود تحریر از جمله ویژگی‌های فیزیکی یک نوحه‌خوان است.
 
* روضه خوانی
 بعد از نوحه‌خوانی و سینه‌زنی روحانی مجلس به منبر می رود و خطابه‌ای را ایراد و ضمن بیان مطالبی درباره قیام امام حسین(ع) مردم را مورد موعظه قرار می‌دهد.
 
* مراسم شب تاسوعا و عاشورا
عزاداری تا شب هشتم محرم به‌صورت یکنواخت ادامه می‌یابد و عزاداری هر شب به یکی از شهدای شاخص کربلا اختصاص دارد اما از شب نهم به بعد به اوج خود می‌رسد، عزاداری شب و روز نهم محرم به حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) اختصاص دارد و عزاداری و نوحه‌خوانی روز تاسوعا به‌صورت خاص و ویژه برای آن حضرت برگزار می‌شود. 
 همچنین در شب‌های تاسوعا و عاشورای حسینی دستجات عزاداری سینه‌زنی و زنجیرزنی مساجد و تکایای شهر و روستاهای شهرستان به‌صورت منسجم و جداگانه به محله‌ها آمده و ضمن عزاداری برای دقایقی در این محل ادای ادب و احترام خود را به سقای کربلا اظهار می‌دارند که این مراسم تا پاسی از شب ادامه دارد.
در روز تاسوعای حسینی دستجات زنجیرزنی و سینه‌زنی مساجد و هیئت‌ها در مناطقی چون امیری، زیارتگاه سیدعباس و سیدمحمد، ذوالفقاری، احمدآباد و مشاجد بهبهانی و بوشهری‌ها و ... مراسم خاص و ویژه را اجرا می‌کنند.
در روز عاشورای حسینی نیز دستجات زنجیرزنی و سینه‌زنی به صورت جداگانه و به شکلی خاص با نظم و ترتیب در برابر دیدگان هزاران عاشق و شیفته امام حسین(ع) به سوی منطقه ذوالفقاری که صحرای کربلا به صورت نمادین در آنجا ترسیم شده رفت و با انجام تعزیه و آتش‌ زدن خیمه‌ها، حال و هوای عاشورا برای مردم ترسیم می‌کنند.
پس از برگزاری این مراسم دستجات عزدارای به صورت مجتمع گردهم آمده و به یاد ظهر روز عاشورا نماز جماعت ظهر و عصر را اقامه می‌کنند، همچنین در نخستین شب از شهادت امام حسین(ع) مراسم شب شام غریبان آن امام بزرگوار با شور و حالی خاص در بین مردم به‌ویژه جوانان برگزار می‌شود.
عزاداری و سینه‌زنی در شب عاشورا تا صبح ادامه دارد، شب‌های تاسوعا و عاشورا حسینیه‌ها مملو از جمعیت می‌شوند، هیچکس در خانه نمی‌ماند، علاوه بر مردم ساکن در منطقه، مهمانان هم از راه می‌رسند، به دفعات مراسم سینه‌زنی برگزار می‌شود و این مراسم تا نزدیکی صبح ادامه می‌یابد.
 
* مراسم صبح عاشورا و صبح‌خوانی
غم و اندوه عزاداران در حین اجرای این مراسم به اوج خود می‌رسد به‌نحوی که صدای گریه و شیون حاضران در تمام صحن و حیاط حسینیه‌ها می‌پیچد، پس از آن نماز صبح را به‌جا می‌آورند و بعضی هم پس از نماز صبح زیارت عاشورا را قرائت می‌کنند.
افرادی که نذر دارند، از عزاداران با شیر و خرما و غیره پذیرایی می‌کنند و عزاداران پس از اندکی استراحت برای عزاداری روز عاشورا مهیا می‌شوند.
 
* زیارت اهل قبور
هرکس به سراغ قبر بستگان و عزیزان خود می‌رود و با ذکر نوحه و فاتحه در کنار قبر عزیزش به یاد شهدای صحرای کربلا، اشک فراق می‌ریزد، صحنه جمعیت پراکنده در کنار قبرها وصف دیگری دارد، به این طریق اموات هم از ثواب مراسم روز عاشورا بهره می‌برند.
مرسوم است اهالی به‌منظور شرکت در عزاداری امام حسین(ع) و نیز شرکت در مراسم زیارت اهل قبور و زدودن غبار از مزار اموات خویش و همینطور خواندن اشعار و مرثیه‌ای در کنار قبر عزیزانشان و نیز گرامیداشت یاد آنها، هر کجا که باشند، در روز عاشورا حتماً به زادگاه خود بیایند.
عزاداران به یاد مصیبت‌های وارده بر حضرت زینب کبری(ع) و تصور حال آن بانوی بزرگوار و نیز کودکان امام حسین(ع) که غم یتیمی و اسیری، یکجا بر آنان وارد شده بر سر می‌زنند؛ زینب کبری از یک‌سو، شاهد مصیبت‌های پی در پی و جانسوز در روز عاشورا بوده و اینک در غروب عاشورا باید مراقب فرزند بیمار برادر باشد و از سوی دیگر باید دختران و زنان حرم را از بیابان‌ها، زیر خیمه‌های نیم‌سوخته گرد آورد در حالیکه صحرای کربلا هر لحظه تاریک و تاریک‌تر شود و گرگان گرسنه، در جای جای آن به دنبال دخترکان و طفلان می‌دویدند تا شاید گوشواره‌ای از گوش آنان بکشند یا خلخالی از پای آنان بربایند.
به راستی مصیبت‌های اهل بیت(ع) در غروب روز عاشورا سنگین‌تر از وقایع روز عاشورا و تحمل آن غیرقابل باور است، زینبا! چه کشیدی آن شب، در آن شام سیاه غریبان...
 
* مراسم در روستاها
مردم در روستاهای آبادان و خرمشهر نیز در روز عاشورا برای عزاداری در آستانه امامزاده جمع می‌شوند و به مرثیه‌سرایی می‌پردازند، از هر روستا یک نفر مرثیه می‌خواند و مردم سینه می‌زنند در همین مراسم‌ها یاد شهدا گرامی داشته می‌شود.
همه تکایا مساجد و خانه‌ها از چند روز پیش از ماه محرم سیاه پوش می‌شوند و از روز اول ماه محرم مراسم عزاداری آغاز می‌شود، مردم در دسته و هیئت‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی به مساجد و تکایا می‌روند و کسانی که نذر دارند نذورات خود را اعم از آش خرما، شربت، و غذا .. بین مردم پخش می‌کنند، اگر نذر قربانی داشته باشند قربانی می‌کنند، در روز نهم و دهم محرم نیز همین مراسم صورت می‌گیرد؛ تا چند سال پیش مراسم تعزیه‌خوانی نیز در محرم برگزار می‌شد اما امروزه در روستاها کم و بیش تعزیه خوانده می‌شود.

* نذورات
نذورات مردم این خطه بر پایه پخت سنتی مناطق خود آنهاست، از مراسم و پذیرایی‌های خاص این ایام می‌توان به اطعام "پلو مرغ"، "آش"، "حلیم"، "شله زرد"، "قیمه" و ... اشاره کرد؛ با وجود اینکه نذورات بیشتر از شب هفتم تا دهم ماه محرم در شهرستان پخش می‌شود اما در اربعین حسینی نیز بسیاری از مردم معتقدند که باید نذر خود را در چهلمین روز عزای امام حسین(ع) ادا کنند.
همچنین در این مراسم در منازل قدیمی منبرهای خاصی برپاست و هر فردی که نذری دارد، در این منازل شمع روشن می‌کند، برخی افراد که نذرهای بیشتری دارند، چهل شمع را نذر می‌کنند؛ برخی دیگر خرید ظرف برای حسینیه را نذر کرده و در صورت برآورده شدن نذرشان آن را به هیئت و یا تکایا اعطا می‌کنند.

* سنج و دمام
"سنج و دمام و بوق" آهنگی حماسی را خلق می‌کند و ضمن اینکه عزاداران را به سوی محل برپایی هیئت‌های عزادار فرا می‌خواند، در حرکت دسته‌های سینه‌زنی و زنجیر‌زنی انسجام خاصی ایجاد می‌کند.
از گذشته دور به دلیل فقدان سامانه اطلاع‌رسانی و صوتی، بانیان هیئت‌های مذهبی با نواختن سنج و دمام مردم محله، شهرها و روستاها را نسبت به آغاز آیین‌های عزاداری خبردار می‌کردند.
سنج، دمام و بوق هر سه از سازهای تشکیل دهنده این همنوازی است که سابقه آن به بیش از ‪ ۱۰۰سال می‌رسد و آن‌طور که نقل شده این شیوه از قاره آفریقا به‌دلیل مسافرت های دریایی به ایران آورده شده و مسلمانان آفریقایی در مراسم عزاداری از سازهای سنج و دمام استفاده می‌کردند.
از طرف دیگر صدای سنج و دمام تداعی کننده طبل زمان جنگ و حماسه عاشوراست، زیرا از این وسیله علاوه بر میدان جنگ برای آمادگی رزمندگان نیز استفاده می‌شد.
ترتیب و تعداد نوازندگان دمام در مناطق مختلف جنوب کشور متفاوت است، در آبادان مجموع نوازندگان دمام و سنج بین پنج، هفت و گاهی ‪۹نفر متغیر است، به طوریکه یک نفر به عنوان "اشکون" در جلو صف دمام‌زنان قرار می‌گیرد و سایر نفرات در طرفین او می‌ایستند.
دمام زنی با نواختن بوق مخصوص آغاز می‌شود و پس از لحظاتی که از نواختن سنج و دمام گذشت، مجدداً بوق به صدا در می‌آید و نوازنده بوق تا پایان مراسم باید هوشیار و موزون با ریتم سایر نوازندگان در بوق بدمد.
زمان نواختن سنج و دمام چیزی در حدود ‪20 تا ‪80 دقیقه و در پاره‌ای موارد مثل تاسوعا، شب عاشورا و به‌خصوص ظهر عاشورا صف دمام‌زنان حدود سه ساعت در مسافت‌های طولانی با دسته‌های عزادار در کوچه و خیابان‌ها همراه می‌شوند.

* برگزاری مراسم سوگ حسینی در جای جای آبادان
با آمدن ماه محرم مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان در جای جای آبادان بر پا می‌شود، در محله‌هایی که سینه‌زنی سنتی برگزار می‌شود و از سابق بیشتری برخوردار هستند می‌توان به حسینیه بوشهری‌ها، حسینیه بلوچ‌ها، حسینیه زنگویی‌ها، مسجد سیدعلی النقی، مسجدالنبی(ص) و حسینۀ شاهمراد اشاره کرد، البته مساجد، حسینه‌ها، تکایا و هیئت‌های دیگری نیز وجود دارند که برخی از آنها بعد از جنگ تحمیلی به کوشش جوانان محله‌های مختلف دایر شد که قدمت چندانی ندارند، ولی از این سنت پیروی می‌کنند.
در حال حاضر در اکثر محله‌های آبادان سینه‌زنی سنتی به همراه سنج و دمام، مرثیه‌خوانی، تعزیه و... برگزار می‌شود.
مداحانی که در حال حاضر در محله‌های معروف آبادان به نوحه‌خوانی مشغول هستند بسیار مسلط و متعهد فریضه و رسالت دینی خود را انجام می‌دهند.
هیئت رزمندگان: در این هیئت، مراسم عزاداری سرور شهیدان از شب اول ماه محرم برگزار می‌شود و از شب پنجم محرم نیز سینه‌زنی سنتی آغاز و تا شب شام غریبان ادامه دارد.
مسجدالنبی(ص) و مسجد سیدعلی النقی: که از شب پنجم سینه زنی سنتی برگزار می‌شود و تا مراسم حجله قاسم و شام غریبان نیز ادامه دارد.
حسینیه بوشهری‌ها: که از شب ششم در حسینیه بوشهری‌ها نیز مراسم سینه‌زنی برگزار می‌شود و با قرائت نوحه، تا شب سیزدهم مراسم سینه‌زنی همچنان ادامه خواهد داشت.
تکیه لین هشت احمدآباد: از شب چهارم ماه محرم تا شام غریبان مراسم سینه‌زنی را باشکوه هر چه تمام برگزار می‌کند. 
...
 
* گذری بر ایام محرم در خرمشهر
مردم این خطه از نخستین شب ماه محرم، سیاه‌پوش شده و بر سر در منازل خود علم‌های عزاداری نصب می‌کنند؛ مردم در این ایام، شب‌ها در حسینیه‌ها گرد هم می‌آیند و مراسم عزاداری را برپا می‌کنند.
این مراسم معمولاً با روضه‌خوانی آغاز و به سینه‌زنی ختم می‌شود، شب‌های این ایام در آنجا به نام اصحاب اباعبدالله نامگذاری شده و اغلب مردم در راستای ادای نذورات خود، گوسفند قربانی کرده و به مساجد و حسینیه‌ها هدیه کرده و هر شب در تکایا و حسینیه‌ها بعد از پخت بین مردم توزیع می‌کنند.
مردم در دهه اول عموماً از بذله‌گویی و خنده پرهیز کرده و به خود کاملاً حالت عزا می‌گیرند، برخی از مردم در این ایام به محل حضور بزرگان دین و علما می‌روند و در آنجا به عزاداری می‌پردازند.
 
* مراسم شب عاشورا
شب عاشورا اغلب مساجد و حسینیه‌ها از مردم شب زنده‌دار پر می‌شود و در ابتدای روز عاشورا قرائت مقتل اباعبدا... و اصحاب شریفش آغاز شده و تا ظهر به طول می‌انجامد، پس از آن نماز جماعت اقامه می‌شود و بعد از آن مراسم تعزیه و شبیه‌خوانی و به تصویر درآوردن مظلومیت اصحاب و اهل بیت و سوزاندن خیمه‌ها برگزار شده و تا غروب ادامه می‌یابد.
از روز عاشورا تا روز اربعین حسینی نیز بسیاری از مردم روزانه زیارت عاشورا می‌خوانند و در روز اربعین هم مراسم بزرگداشت سیدالشهداء و بازگشت اهل بیت برگزار می‌شود.
 
* سینه‌زنی
در ایام محرم، هر شب پس از پایان روضه‌خوانی و چند دقیقه استراحت و صرف چای، عزاداران مراسم سینه‌زنی را با دایره گرفتن آغاز کرده و نوحه‌خوان، نوحه‌سرایی خود را آغاز می‌کند. با ملحق شدن عزاداران بیشتر به جمعیت و بزرگ شدن حلقه عزادار، همزمان سینه‌زنی و گرد هم چرخیدن حلقه‌های تو در تو شروع می‌شود.
بر اساس نوع و سبک نوحه‌سرایی، فاصله ضربه‌های سینه‌زنی به حالت‌های مختلف تقسیم می‌شود.
 
*فریاد «یا حسین» 60 دسته عزاداری خوزستان در عصر عاشورا
در یک سنت دیرینه و همزمان با کربلای معلا و نجف اشرف، بیش از 60 دسته عزاداری در عصر عاشورا فریاد «یا حسین» را در خرمشهر طنین‌انداز می‌کنند.
در این آیین کم‌نظیر که از محل مسجد جامع خرمشهر آغاز می‌شود، دسته‌های مختلف عزاداری از ابتدای بلوار مسجد جامع تا میدان مرکزی شهید مطهری این شهر ضمن فریاد یا حسین به عزاداری می‌پردازند، در این مراسم معنوی دسته‌های مختلف عزاداری از شهرهای مختلف استان خوزستان همچون اهواز، سربندر، ماهشهر، شادگان و آبادان شرکت می‌کنند. در پایان مراسم نیز بیش از 10 حسینیه و مسجد از جمله حسینیه مرحوم آیت‌الله سیدعلی عدنانی به طور همزمان از تمام عزاداران حسینی شرکت کننده در این مراسم با دادن شام پذیرایی می‌کنند، این آیین توسط هیئت عدنانیه خرمشهر منتسب به بیت مرحوم آیت‌الله عدنانی همه ساله با حضور ده‌ها هزار نفر از مشتاقان اباعبدالله‌الحسین (ع) برگزار می‌شود، در همین راستا نیروی انتظامی خرمشهر نیز در خصوص تمهیدات امنیتی برای برگزاری این آیین پرشور، حساسیت و حضور جدی نیروهای امنیتی را اعمال می‌کند.
با توجه به برنامه‌های گسترده در ایام محرم آمادگی ارائه خدمت مضاعف به شهروندان و عزاداران حسینی از دیگر برنامه‌های در دستور کار هیئت‌های مذهبی در شهرستان است.
با این چه شورش است که در خلق عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
گزارش از مریم خبازی

 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900911000704

 

/ 0 نظر / 171 بازدید